جذب (مرحله اول از فرآیند آئین مهر ورزی)

هر هفته سه شنبه‌ شب، یاوران «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» گرد هم می آیند تا به نیت شفا و بهبودی، حدود 1600 تا 3000 پرس غذا را با لبخند و عشق در میان کارتن‌خواب‌ها توزیع کنند. عطر و طعم این غذای گرم بهانه‌ای است برای ایجاد ارتباط با این افراد و گشودن راهی برای جذب آن ها که طی همین فرآیند، هر هفته تعداد قابل ملاحظه‌ای از کارتن خواب‌ها به صورت داوطلبانه و برای آغاز روزگاری پاک و بدون دود و خماری و نشئگی، با «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» همراه می‌شوند.

به طور متوسط  15 نفر در هر هفته در مراکز این مجموعه توسط متخصصین پذیرش می‌شوند.

شیوه جذب در «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» نخستین و مهم‌ترین وجه تمایز این مرکز است. چرا که در این جمعیت هیچ اجباری برای آمدن، پاک شدن و پاک ماندن وجود ندارد. «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» تکیه‌گاه امنی است برای کسانی که از دود و آوارگی خسته‌اند و داوطلب پاکی و پاک ماندن هستند.

درمان (مرحله دوم از فرآیند آئین مهر ورزی)

پس از جذب، مرحله درمان آغاز می شود که شامل دوره 21 روزه سم‌زدایی و ترک نیاز روانی به مواد مخدر است. در این دوره خدمات مشاوره توسط مشاورین مراکز، کلاس‌های روان‌شناسی و درمانی بیماری اعتیاد برای رهپویان انجام می‌گیرد. همچنین افراد در حال بهبود به صورت مستمر تحت معاینه پاراکلینیکی قرار می‌گیرند.

با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده برای مراکز، «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» از ابتدای سال 96 اتاقی را در جهت خدمات پزشکی و دندان پزشکی در سرای مهر بانوان تجهیز کرد. این فضا امکان این را بوجود آورد تا پزشکان از امکانات این اتاق، برای معاینه بیماران بهره جویند.

از آن‌جا که بسیاری از افراد کارتن‎‌خواب به بیماری‌های گوناگون مبتلا هستند، پزشکان و متخصصان در زمینه‌های متفاوت به صورت مرتب به مراکز مراجعه کرده و افراد بهبود یافته را تحت نظر دارند.

سرپناه(مرحله سوم از فرآیند آئین مهر ورزی)

یکی از دغدغه‌های افراد آسیب‌دیده از کارتن‌خوابی، پس از بهبودی، نداشتن سرپناه است. چرا که به محض ورود آن‌ها به فضای قبلی زندگی، معمولا همه چیز به حالت پیشین بازخواهد گشت و احتمال مصرف مواد بسیار بالا می‌رود.

در «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» پس از پایان دوره سم زدایی، بهبودیافتگان به مدت 6 ماه جهت تکمیل دوره درمان (آزادی روانی از مواد مخدر، درمان روحی و تنانی) در محیط مجهز به امکانات مناسب زندگی می‌کنند.

«جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» در حال حاضر پنج مرکز برای فعالیت‌های خود در اختیار دارد:

«سرای امید» مرکز اقامتی، درمانی و آموزشی مردان، از سال 1391 آغاز به فعالیت کرده‌است و حدود 110 نفر ظرفیت دارد.

«سرای ایمان» مرکز اقامتی، درمانی و آموزشی نوجوانان 18 تا 22 سال، از سال 1395 آغاز به فعالیت کرده ‌است و حدود 70 نفر ظرفیت دارد.

«سرای نور» مرکز اقامتی، درمانی و آموزشی نوجوانان پسر 13 تا 18سال در فروردین ماه 1396 آغاز به کار کرده است و حدود 120 نفر ظرفیت دارد.

«سرای مهر» مرکز اقامتی، درمانی و آموزشی کودکان و بانوان در خرداد ماه 1394 آغاز به فعالیت کرده است و فاز اول این مجموعه حدود 70 نفر ظرفیت دارد.

«به سوی امید» سرپناهی است در منطقه گمرک شهر تهران به افراد بهبود یافته‌ای اختصاص دارد که پس از تکمیل دوره‌های درمانی روانی و تنانی موفق به اشتغال شده اما به خانواده وصل نشده اند و از این فضا به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند. در این مراکز خدمات درمانی، آموزشی و توانمندسازی و اشتغال توسط متخصصین صورت می‌گیرد.

آموزش(مرحله چهارم از فرآیند آئین مهر ورزی)

از آنجایی که یکی از مهمترین عوامل روی آوردن افراد به اعتیاد، نداشتن مهارت‌های صحیح و کافی برای مواجهه با مسائل مختلف زندگی است، آموزش یکی از مهمترین ارکان فعالیت در «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» است. آموزش در این جمعیت را می‌توان به دو گروه عمده طبقه بندی کرد. اول، آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی برای داشتن زندگی صحیح‌تر و دوم، آموزش مهارت‌های شغلی برای توانمندسازی مددجویان در جهت کسب درآمد و داشتن زندگی طبیعی.

بهبودیافتگان سعی می کنند در طی مدت حضور در مراکز، با فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای، ارتباطی، تحصیلی و شیوه های داشتن یک زندگی پایدار و آرام، در راه بهبود وضعیت زندگیشان، گامی مهم و اساسی بردارند.

از جمله کلاس‌های آموزشی که در این مراکز ارائه می شود می توان به کلاس‌های موسیقی، خوشنویسی، سفال‌گری، کلاس‌های ادبی و شعر خوانی، عکاسی و روزنامه‌نگاری و همچنین کلاس‌های عروسک‌سازی به فراخور نیاز در مرکز سرای امید مردان و سرای مهر بانوان اشاره کرد.

اشتغال (مرحله پنجم از فرآیند آئین مهر ورزی)

یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی طبیعی در انسان بالغ، داشتن شغل و کسب درآمد است. از سوی دیگر حضور بهبود یافتگان از اعتیاد، بلافاصله پس از بهبودی در فضای کسب و کار، به دلایل مختلف دارای دشواری‌های فراوانی است. به همین جهت «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» پس از درمان، آموزش و توانمندسازی مددجویان، سعی در ایجاد شغل‌های متناسب با شرایط این افراد دارد. در این راستا می‌توان به پروژه های کارآفرینی این جمعیت برای مردان و زنان اشاره کرد که بهبودیافتگان در طی آن، هم‌زمان با کسب درآمد، با مهارت‌های تکمیلی و تخصصی در شغل‌شان آشنا می‌شوند.

بازگشت به خانواده(مرحله ششم از فرآیند آئین مهر ورزی)

شاید بتوان گفت هدف نهایی «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» وصل شدن بهبودیافتگان به خانواده های خود و کانون بخشی به نهاد خانواده است. چرا که حمایت کانونی در فضای خانواده، می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل ایستادگی و تعهد به پاک ماندن برای آن‌ها باشد. «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» در مدت اقامت بهبودیافتگان، با توجه به آسیب‌پذیری بالای خانواده‌های آن‌ها، با ارائه خدمات حمایتی در زمینه‌های تحصیل فرزندان، ارائه بسته‌های غذایی، ارائه لوازم التحریر و … به آن‌ها با رویکردی پیشگیرانه، از قرار گرفتن همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده آن‌ها در فضای آسیب جلوگیری می کند.

بازگشت به بدنه جامعه(مرحله هفتم از فرآیند آئین مهر ورزی)

پس از طی فرآیندهای درمانی و تحت نظارت و حمایت مددکاران و روانشناسان «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها»، بهبودیافتگان آمادگی و مهارت لازم جهت قرار گرفتن در جایگاه‌های اجتماعی را کسب می‌کنند و در نهایت به زندگی طبیعی خود در جامعه باز خواهد گشت.

SWITCH THE LANGUAGE