اخبار جمعیت طلوع بی نشان ها

مراحل هفتگانه طلوع

مراحل هفتگانه جمعیت طلوع بی نشان ها چیست ؟
مراحل هفت‌گانه جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین برنامه‌های تنظیم شده برای حمایت از آسیب‌دیده‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد و کارتن‌خوابی است که حاصل سال‌ها تجربه و مطالعات عملی و علمی در این مجموعه است. این مراحل در بخش‌های مجزا از هم اما به‌صورت یک نظام هماهنگ و هم‌سو عمل می‌کنند تا اثر بخشی مورد نظر در فرد در یک فرایند تدریجی به تکامل برسد. نتیجه و عملکرد این دوره تکاملی باعث نجات زندگی هزاران عزیز از هموطنان این مرز و بوم شده است. انسان‌هایی که با همراهی متخصصان جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها ایستادند و طلوع کردند و توانستند نوری پر تلالو باشند. انسان‌هایی که الگو شدند برای اطرافیان و فرزندانشان و برای ما افتخار آفریدند، افتخاری که از جنس نور بود. امید داریم به نجات هزاران عزیز دیگر، تا این راه را پر انرژی‌تر از همیشه ادامه دهیم. به امید روزی که هیچ آسیب‌دیده از اعتیاد و کارتن‌خوابی نداشته باشیم با یاری یاوران و حامیانی که همیشه همراه و هم قدم هستند.

مراحل هفتگانه:
مرحله اول: جذب
هر هفته سه‌شنبه شب‌ها، یاوران جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در مراسم« آئین مهرورزی» گردهم می‌آیند تا به نیت شفا و بهبودیِ هموطنان بی‌خانمان تا 2000 پرس غذای گرم را که توسط بهبودیافتگانِ جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها طبخ شده، از طریق گروه‌های «جذب و پخش» در بین افراد بی‌خانمان، با احترام توزیع ‌کنند، تا ازین طریق آن‌ها را به‌سوی آغازی نو رهنمون کنند، به‌طور متوسط هر هفته حدود بیست فرد درگیر بیماری اعتیاد و کارتن‌خوابی توسط کارشناسان پذیرش و به مراکز مربوطه منتقل می‌شوند.

مرحله دوم: سرپناه
پس از جذب با توجه به گروه‌های سنی و جنسیت در مراکز مربوطه، به مدت ۶ ماه دوره درمان (آزادی روانی از مواد مخدر و درمان تنانی) آغاز می‌شود. که به‌صورت شبانه‌روزی در محیط‌های مجهز به امکانات مناسب توام با مراقبت‌های ویژه مراحل مربوطه را طی نموده تا نتیجه مورد نظر حاصل شود. شایان ذکر است که این مراحل از شیوه‌های منحصر به جمعیت طلوع بی نشان ها است که توام با مهر، احترام، عزت نفس و درک متقابل و ارزش والا به موجودیت انسانی افراد است.

مرحله سوم:درمان
مرحله درمان یکی از حائز اهمیت‌ترین مراحل هفت‌گانه است که شامل دو بخش می‌باشد. در بخش اول افراد بهبودیافته برای رهایی روانی از مصرف مواد مخدر در انواع دوره‌های ویژه گروه درمانی روانشناسی و خودمراقبتی شرکت می‌کنند تا با برون‌ریزی روحی توام با به اشتراک گذاشتن آلام و دریافت مشاوره به ارتقاء لازم در سلامت روان،گسترش عزت‌نفس و دیگر رشدهای روحی و روانی برسند. بخش دوم متمرکز بر درمان تنانی یعنی اقدامات پزشکی و دندانپزشکی مورد نیاز بهبودیافتگان است که سلامت جسمی آنان را تضمین می‌کند.

مرحله چهارم: آموزش
آموزش را می‌توان به سه گروه عمده طبقه‌بندی کرد.بخش اول آموزش‌های خود مراقبتی شامل مهارت‌های اجتماعی و تعاملات ارتباطی به عنوان یک مهارت اولیه برای داشتن زندگی سالم،بخش دوم شامل آموزش‌های تحصیلی و یادگیری دانش و سواد در سطوح مختلف و متناسب با ویژگی‌ها و شخصیت فرد موردنظر است که از سطوح اولیه تا سطوح بالای دانشگاهی را در برمی‌گیرد. بخش سوم شامل آموزش مهارت‌های شغلی است که مهم‌ترین و اثر بخش‌ترین قسمت برای آغاز مقدمات استقلال است.

مرحله پنجم: اشتغال
یکی از موثرترین مراحل بعد از طی شدن درمان و آموزش، ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان است که به‌علت اثرات سوء مصرف مواد مخدر امکان پذیرش در فضای کسب و کار بلافاصله پس از ترک در اجتماع نیست، به همین جهت پس از درمان، آموزش و توانمندسازی سعی در ایجاد شغل‌های متناسب با شرایط افراد در مجموعه جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها تسهیل می‌شود و پس از این ‌دوره اشتغالِ تحت نظارت، در صورت داشتن آمادگی لازم برای ورود به‌ اشتغال در جامعه، تسهیل‌گری برای ورود به جامعه انجام می‌شود.

مرحله ششم: وصل به خانواده
تجربه زیست کارتن خوابی و اعتیاد، باعث رنجش و تحمیل خسارت‌ها و آسیب‌های فراوان به خانواده‌ها و در نتیجه عدم پذیرش فرد بهبود یافته در خانوده خواهد شد. جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در مدت اقامت بهبودیافتگان، با توجه به آسیب‌پذیری بالای خانواده‌ها، با ارائه خدمات حمایت روانی و اقتصادی مانند حمایت تحصیلی فرزندان، ارائه بسته‌های معیشتی، مشاوره و… سعی در پیشگیری از قرار گرفتن همسر و فرزندان آن‌ها در فضای آسیب دارد. در این فرایند خانواده فرد بهبودیافته در شرایط بهتری آماده پذیرش وی خواهند شد.

مرحله هفتم: وصل به جامعه
افرادی که دیروز از طرف جامعه به‌عنوان فرد کارتن خواب مطرود بودند در آخرین گام بهبودی و پس از طی فرآیندهای درمانی، تحت نظارت و حمایت مددکاران و روانشناسان جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها آمادگی و مهارت لازم جهت قرار گرفتن در جایگاه‌‌های اجتماعی را کسب می‌کنند و در نهایت زندگی طبیعی خود را به‌عنوان یک شهروند مورد احترام در جامعه، دوباره آغاز خواهند کرد. بهبود یافتگان با حضور خود در جامعه از شهر خود جبران خسارت کرده و پیام امید و بهبودی را به سایر همدردان خود می‌رسانند.
با انتشار و حمایت از این پست به گسترش آگاهی و رشد کمک کنیم.
تهیه و تنظیم شده در مرکز پژوهش‌های جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها
هر گونه استفاده معنوی و مادی از این مقاله منوط به کسب اجازه از جمعیت طلوع بی‌نشان‌هاست.

 

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبدخرید